Консультант Вероніка Березанська, заступник головного редактора «ІВ» з питань експертизи, судовий експерт з питань інтелектуальної власності

Запитання: В яких випадках має сенс патентувати розробки, створені під час діяльності приватного підприємства?

Відповідь: При прийнятті рішення щодо патентування розробок радимо спиратись на наступні критерії, визначені у рекомендаціях Всесвітньої організації інтелектуальної власності для малих і середніх підприємств «Інтелектуальна власність для бізнесу»:

Виключні права — патенти надають вам майнові права інтелектуальної власності, які дозволяють вашому підприємству використовувати винахід, виключне право дозволяти використання винаходу іншим та перешкоджати його неправомірному використанню протягом двадцяти років з дати подання заявки на видачу патенту.

Міцне положення на ринку — завдяки зазначеним виключним правам ви можете перешкоджати іншим суб'єктам підприємницької діяльності використовувати в комерційних цілях ваш запатентований винахід, тим самим отримавши перевагу в конкуренції й закріпившись на ринку як винятковий гравець .

Високий дохід від капіталовкладень — витративши значну суму грошей і багато часу на розробку нової продукції, ваше підприємство може, використовуючи своє виключне право, дозволити також іншим суб'єктам підприємницької діяльності експлуатувати ваш винахід, тобто комерціалізувати його, що дозволить вашому підприємству одержати більш високий дохід від капіталовкладень.

Можливість ліцензувати або продати винахід — прийнявши рішення не експлуатувати патент самостійно , ви можете продати його або передати право на його комерціалізацію іншому підприємству, що буде одним із джерел доходу для вашого підприємства .

Посилення позицій на переговорах — якщо ваше підприємство перебуває на стадії придбання прав на використання патенту іншого підприємства через ліцензійний договір, наповненість вашого патентного портфеля зміцнить ваші позиції на переговорах. Іншими словами, може виявитися , що ваші патенти становитимуть істотний інтерес для підприємства, з яким ви ведете переговори і яке може укласти з вами договір про перехресне ліцензування, у рамках якого патентні права можуть стати об'єктом обміну між вашим підприємством та іншими підприємствами.

Позитивний імідж вашого підприємства — ділові партнери, інвестори та акціонери можуть сприймати наявність патентного портфеля як прояв високого рівня компетентності, спеціалізації й технічного потенціалу вашої компанії. Це може виявитися корисним для збору коштів, фінансування ділових партнерів і підвищення ринкової вартості вашої компанії.


Запитання: Які кроки необхідно зробити власнику приватного підприємства (ПП) для встановлення тих об'єктів інтелектуальної власності, які може комерціалізувати ПП у процесі своєї діяльності, в раховуючи інтерес, який викликає о станнім часом комерціалізація прав інтелектуальної власності?

Відповідь: Для того, щоб встановити об'єкти інтелектуальної власності (ОІВ), які можуть представляти комерційний інтерес для вас, як власника підприємства, необхідно перш за все встановити, якими саме правами інтелектуальної власності ви володієте. Тому насамперед слід провести інвентаризацію наявних нематеріальних активів вашої компанії з метою встановлення їхньої цінності. Наступним кроком має стати розробка бізнес-плану вашого підприємства з урахуванням переваг, які надає вам володіння ОІВ. Оскільки інтелектуальна власність (ІВ) забезпечує вашому підприємству конкурентні переваги й збільшує його цінність, необхідно, щоб майбутні партнери та інвестори знали про ваші нематеріальні активи, що можна зробити шляхом адекватного включення їх у ваш бізнес-план.

При проведенні інвентаризації ОІВ радимо врахувати наступні моменти, визначені у рекомендаціях Всесвітньої організації інтелектуальної власності для малих і середніх підприємств «Інтелектуальна власність для бізнесу». В ідповіді на нижченаведені запитання допоможуть вам інтегрувати активи ІВ у ваш бізнес-план під час його складання. Цей перелік у жодному разі не є вичерпним, це лише деякі базові стратегії, які були з успіхом впроваджені на інших підприємствах.

1. Які ОІВ належать вам? Найчастіше, це можуть бути фірмові (комерційні) найменування, торговельні марки (знаки для товарів та послуг), комерційні таємниці, промислові зразки, комп'ютерні програми, бази даних та інші об'єкти авторського права, та іноді корисні моделі й патенти на винаходи. У цьому контексті також варто розглянути всі укладені договори щодо розпорядження правами інтелектуальної власності, професійний досвід управління, технічні навички тощо.

2. Який статус вашого портфеля ІВ? Чи була у вас система ідентифікації ваших нематеріальних активів? Чи проводили ви раніше інвентаризацію ОІВ? Якщо так, яка їхня періодичність і хто її проводить ? Чи є у вас портфель ІВ? Коли він був створений? Хто його створював? Які з наявних ОІВ зареєстровані або ще мають бути зареєстрованими? Чи є вони зареєстрованими також в іноземних державах на майбутніх експортних ринках?

3. Яким чином ви охороняєте ваші нематеріальні активи ? Якщо ви вже комерційно використовуєте ваші нематеріальні активи шляхом корпоративної співпраці або за участі партнера, чи оформлено це відповідними спільними договорами щодо розпорядження правами ІВ? Наскільки повно ви захищаєте вашу комерційну інформацію? Чи можуть зацікавлені особи неправомірно придбати або скопіювати вашу секретну ділову інформацію? Які засоби впроваджені для збереження таємності вашої конфіденційної ділової інформації? Чи укладені у вас договори, що підтримують конфіденційність такої інформації? Чи включили ви положення про конфіденційність чи нерозкриття інформації, або застереження про неправомірність несанкціонованого використання в договори з вашими співробітниками й діловими партнерами? Чи надають ваші відкриті веб -ресурси зв'язок зі сторінками, які містять конфіденційну інформацію? Чи підписали ви договори про конфіденційність або нерозкриття інформації з вашими консультантами або іншими зовнішніми робітниками, які використовують у співпраці з вами будь-який ОІВ, розроблений у процесі роботи на вас?

4. Наскільки є важливими нематеріальні активи для успіху вашого підприємства? Якою мірою наразі використовуються ваші нематеріальні активи, чи вони є потенційно корисними? Чи залежить комерційний успіх вашого підприємства від нематеріальних активів, будь-то ваші власні або ліцензовані активи? Чи володієте ви новими продуктами або способами, які забезпечать унікальні конкурентні переваги? Якщо так, оцініть їх та поясніть, яким чином ІВ забезпечує або доповнює цінність ваших товарів або послуг і сприяє підвищенню рівня конкурентоспроможності? Чи є ваші комерційні таємниці, патенти, торговельні марки, твори , промислові зразки та інші ОІВ достатніми для охорони зазначених аспектів, що визначають успіх вашого підприємства? Наскільки глибоко у зв'язку з комерціалізацією ваших активів ви вивчили питання щодо оподатковування нематеріальних активів?

5. Чи володієте ви самі всіма необхідними ОІВ або ж ви повинні також покладатися на ОІВ , що належать іншим особам? Чи належать вам активи ІВ, що ви використовуєте? Чи можете ви довести це? Чи маєте ви відповідно оформлені документи на розробки, договори, охоронні документи, реєстрації або інші докази, яких можуть зажадати інвестори, ділові партнери або суд? Чи впевнені ви в тому , що не порушуєте права ІВ , що належать іншим особам ? Чи можете ви довести це, тобто чи проводили ви відповідні патентні та інформаційні пошуки ? Чи перевірили ви той факт, що ваші співробітники, які раніше працювали на конкурента, з в'язані положенням про нерозголошення або ненадання конфіденційної інформації, укладеним з попереднім роботодавцем? При використанні послуг зовнішніх робітників для цілей розробки й складання ваших матеріалів по маркетингу й просуванню на ринку ваших товарів і послуг або сторінок вашого веб -сайту, чи вказують вони , хто є власником ОІВ , що будуть створені? Якщо співробітники роблять це, чи передбачено це їхніми індивідуальними договорами про найм ? Якщо ні, тоді, чи зафіксовано в письмовому вигляді передання авторського права або інших відповідних прав ІВ?

6. Чи володієте ви інформацією про стратегію ваших конкурентів у сфері ІВ і про їхні портфелі ІВ ? Чи поповнюєте ви бази даних ІВ? Чи плануєте використовувати їх для одержання необхідної інформації про ваших конкурентів? Шляхом проведення пошуку по реєстрах патентів і торговельних марок ви можете одержати докладну правову, технічну й ділову інформацію про діяльність конкурентів та їхні продукти. Ви можете використовувати цю інформацію для оцінки потенційних можливостей ваших продуктів на ринку. Крім того, проведення пошуку по ОІВ дозволяє встановити: чи є можливість охороняти ваші права ІВ , чи порушуєте ви права ІВ третіх сторін, чи порушують інші особи ваші права або — чи існує ймовірність таких порушень. Чи існують які-небудь бар'єри в контексті використання прав ІВ для виходу ваших продуктів або послуг на конкурентний ринок?

 


Теми попередніх консультацій:
Патенти: Розробку нового виробу медичного призначення фахівці у сфері інтелектуальної власності рекомендують патентувати як промисловий зразок. Який захист можна отримати внаслідок такого патентування і де ще можна зареєструвати свій виріб? читати відповідь
Авторське право: В яких випадках суб'єкт господарювання при використанні у своїй діяльності музичного фонового супроводу шляхом прослуховування через радіоприймач звукозаписів (фонограм) має платити винагороду і кому? читати відповідь
Патенти: Що є об'єктом корисної моделі? Чи визнається право на корисну модель в інших країнах? читати відповідь
Патенти: Чим відрізняються по суті поняття "компонування інтегральної мікросхеми" та "топографія інтегральної мікросхеми"? читати відповідь
Патенти: Кого вважають попереднім користувачем на винахід, корисну модель, промисловий зразок? Чи існує право попереднього користувача на торговельну марку? читати відповідь
Розповсюдження дисків: Чи порушує розповсюдження контрафактних примірників творів права особи, якій передано невиключні права на розповсюдження таких примірників? читати цитати
Економіка: Як ведеться податковий та бухгалтерський облік комп'ютерних програм?читати відповідь