Консультант Наталія Максимова, заступник директора Укрпатенту з правових питань

Запитання: Чи можуть громадяни України отримати Євразійський патент?

Відповідь: Відповідно до Євразійської патентної конвенції (ЄАПК), що набула чинності в 1995 році , утворено Євразійську патентну систему з Євразійським патентним відомством, що знаходиться у Москві. На сьогодні членами Євразійської патентної конвенції, що набула чинності в 1995 році, є дев'ять держав СНД — Туркменистан, Республіка Білорусь, Республіка Таджикистан, Російська Федерація, Республіка Казахстан, Азербайджанська Республіка, Киргизька Республіка, Республіка Молдова та Республіка Вірменія, які є державами — учасницями ЄАПК.

Євразійська патентна система є міждержавною системою охорони винаходів на підставі видачі єдиного патенту, що діє на території всіх держав — учасниць ЄАПК. Україна підписала цю конвенцію, але не ратифікувала її, тому не є державою-учасницею ЄАПК, і дія євразійського патенту не поширюється на її територію. Згідно зі ст. 15 ЄАПК фізичні та юридичні особи держав, які не є учасницями ЄАПК, також можуть подати заявку і отримати євразійський патент. У цьому разі заявка на євразійський патент подається безпосередньо до Євразійського патентного відомства. При цьому сплачується єдиний процедурний збір за подання заявки, пошук, публікацію та інші процедурні дії. Заявка подається російською мовою.

Якщо заявник не має постійного місця проживання або місцезнаходження на території будь-якої держави-учасниці, відносини з Євразійським патентним відомством він повинен здійснювати через патентних повірених, зареєстрованих в цьому відомстві.

Запитання: З 1996 року приватне підприємство у своєму виробництві використовує антикорозійне покриття, яке було розроблено фахівцями підприємства. Нещодавно ми отримали листа від своїх конкурентів з вимогою припинити виробництво металевих виробів, оброблених цим покриттям, бо вони мають на нього патент на винахід, і навіть зазначили номер цього патенту. Чи правомірні вимоги конкурентів?


Відповідь: Щоб відповісти на це запитання, потрібно: перш за все — отримати виписку з Державного реєстру патентів на винаходи. Для цього необхідно направити клопотання до Державного департаменту інтелектуальної власності, обов'язково зазначивши при цьому номер патенту.

Згідно з п. 4. 1. Положення про Державний реєстр патентів і деклараційних патентів України на винаходи, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 12.04.2001 № 291 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2001 за № 379/5570, в иписка стосується одного патенту (деклараційного патенту) та містить відомості, зазначені в клопотанні. Витяг видається будь-якій особі або надсилається за адресою, зазначеною в клопотанні, за умови надходження документа про сплату збору за подання цього клопотання. Збір за подання клопотання становить 70 грн, код збору — 12900 (Порядок сплати зборів за дії, пов'язані з охороною прав на об'єкти інтелектуальної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 № 1716). Отримавши виписку з Державного реєстру, потрібно проаналізувати формулу винаходу та визначити, чи дійсно ваше антикорозійне покриття є тим самим винаходом, який захищено патентом. Згідно з ч. 2 ст. 28 Закону України «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі» (далі — Закон) продукт визнається виготовленим із застосуванням запатентованого винаходу, якщо при цьому використано кожну ознаку, включену до незалежного пункту формули винаходу, або ознаку, еквівалентну їй. Якщо у антикорозійному покритті використано не всі ознаки незалежного пункту формули запатентованого винаходу, підприємство може і далі використовувати це покриття, оскільки у ньому не застосовується запатентований винахід. Якщо ж у антикорозійному покритті використано всі ознаки незалежного пункту формули запатентованого винаходу, тоді дійсно використовується запатентований винахід (ч. 2 ст. 28 Закону). У цьому разі потрібно проаналізувати дату подання заявки на винахід. Якщо підприємство почало використовувати антикорозійне покриття до дати подання або до дати пріоритету заявки, то воно може і далі його використовувати безоплатно відповідно до права попереднього користувача. Згідно зі ст. 470 Цивільного кодексу України та ст. 31 Закону будь-яка особа, яка до дати подання заявки або, якщо було заявлено пріоритет, до дати пріоритету заявки в інтересах своєї діяльності добросовісно використала винахід в Україні або здійснила значну і серйозну підготовку для такого використання, має право на безоплатне продовження такого використання або використання, яке передбачалося зазначеною підготовкою. Якщо підприємство почало використання антикорозійного покриття після дати подання або після дати пріоритету заявки на винахід, необхідно отримати у власника патенту дозвіл на використання, уклавши ліцензійний договір, або припинити використання винаходу, оскільки згідно з ч. 5 ст. 28 Закону патент надає його власнику виключне право забороняти іншим особам використовувати винахід без його дозволу. Тому хочеться ще раз нагадати: щоб продуктивно використовувати свої інтелектуальні надбання — у нашому випадку таким надбанням є винахід — подавайте заявки до Державного департаменту інтелектуальної власності та отримуйте патенти. Це буде найкращим захистом вашої інтелектуальної власності.

Консультант Максим ВЛАСОВ, головний спеціаліст відділу знаків для товарів і послуг Укрпатенту
Запитання: Які нормативні акти регламентують процедуру сплати зборів в Україні? На які рахунки сплачують збори, пов'язані з охороною прав на знаки для товарів і послуг?

Відповідь: Сплата збору регламентується ст. 18 п. 2 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» від 23 грудня 1993 року №3 771-ХІІ.

Процедура сплати зборів в Україні встановлена чинним «Порядком сплати зборів за дії, пов'язані з охороною прав на об'єкти інтелектуальної власності», що затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року № 1716 (далі — Порядок). Аналогічні норми містяться в законодавствах всіх країн.

Всі збори, пов'язані з охороною прав на знаки для товарів і послуг, необхідно сплачувати на розрахункові рахунки ДП «Український інститут промислової власності» код ЄДРПОУ 31032378:

— у гривнях на рахунок № 2600401457 в АБ «Брокбізнесбанк» м. Києва МФО 300249;

— у доларах США на рахунок № 26001012820371 в Укрексімбанк м. Києва МФО 322313.

Для зручності сплати зборів у гривнях в приміщенні Укрпатенту по вул. Глазунова, 1 функціонує відділення АБ «Брокбізнесбанку».


Запитання: Що вважається документом про сплату збору? У який термін та куди має надходити цей документ?

Відповідь: Відповідно до Роз'яснення з питань застосування Порядку сплати зборів за дії, пов'язані з охороною прав на об'єкти інтелектуальної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 23 грудня 2004 р. № 1716 п.   11: «згідно з пунктом 5 Порядку документом про сплату збору вважається виписка з особового банківського рахунка закладу експертизи, тобто Укрпатенту, яка в установленому порядку надходить до нього від обслуговуючого його банку. Тому, як правило, розрахунковий документ про сплату збору на паперовому носієві не потрібно додавати до відповідної заявки, клопотання, заперечення тощо або подавати до Укрпатенту як доказ сплати збору за публікації про видачу патенту чи свідоцтва. Виключення з цього правила передбачені пунктами 5 і 6 Порядку».

Відповідно до Закону документ про сплату збору за кожне продовження строку дії свідоцтва має надійти до Установи до кінця поточного періоду строку дії свідоцтва за умови сплати збору протягом шести останніх його місяців.

Збір за продовження дії свідоцтва на знак може бути сплачений, а документ про його сплату надійти до уповноваженого закладу протягом шести місяців після закінчення встановленого терміну. У такому разі розмір зазначеного збору збільшується на 50 відсотків.


Запитання: Що таке часткове припинення дії свідоцтва на знак для товарів і послуг? Як власник свідоцтва сплачує збір у такому випадку?

Відповідь: У зв'язку з новими розмірами зборів у власників охоронних документів виникає запитання: чи потрібно платити за всі класи, зазначені у свідоцтві України на знаки для товарів і послуг? Відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» ст. 18 п. 1 власник свідоцтва в будь-який час може відмовитись від нього повністю або частково на підставі заяви власника.

Якщо власник свідоцтва не бажає продовжувати строк дії свідоцтва за всіма класами, які зазначені в охоронному документі, та сплачує збір за продовження строку дії тільки за ті класи, які він вважає за потрібне залишити, то спочатку або одночасно з клопотанням про продовження строку дії, надсилається заява про припинення дії свідоцтва частково із чітким зазначенням того переліку товарів і класів, які залишаються.

Відповідно до Положення «Про Державний реєстр свідоцтв України на знаки для товарів і послуг» (п. 2.6) у заяві зазначається часткове припинення дії свідоцтва і міститься: номер свідоцтва; номер заявки; дата подання заявки; повне ім'я або найменування й адресу власника свідоцтва; перелік товарів і/або послуг, щодо яких здійснюється часткова відмова від свідоцтва; довіреність на проведення відповідної дії, якщо заява подається через представника у справах інтелектуальної власності (патентного повіреного).

У заяві також повинно бути зазначено, що особа, яка використовує знак на підставі ліцензійного договору, попереджена про відмову від свідоцтва, а також зазначено відомості про відсутність накладеного арешту на майно, до складу якого входять права, що засвідчуються свідоцтвом. Збір за часткове припинення дії свідоцтва сплачувати не потрібно.


Запитання: Однією з причин припинення дії свідоцтва України на знак для товарів і послуг є несплата у встановлений строк зборів за продовження строку дії свідоцтва та несвоєчасне надання відповідних документів до відділу знаків для товарів і послуг. Яким чином подаються документи на продовження строку дії свідоцтва на знак для товарів і послуг?

Відповідь: Відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» (Розділ ІІ, Ст. 5, п. 3) тільки власник свідоцтва або його довірена особа має право подавати документи на продовження строку дії свідоцтва на знак для товарів і послуг.

При поданні документів на продовження строку дії свідоцтва власник (власники) повинні уважно порівняти, хто зазначений власником (власниками) у свідоцтві та яким є найменування власника на момент подання клопотання.

У разі зміни найменування і (або) адреси власника свідоцтва необхідно внести відповідні зміни до реєстру, подавши необхідні документи і сплатити збір у розмірі 300 грн. Необхідні документи повинні надійти до клопотання на продовження строку дії свідоцтва або одночасно з ним.

Державний департамент інтелектуальної власності публікує в офіційному бюлетені «Промислова власність» відомості про припинення дії свідоцтва у разі несплати збору. Для власників наслідки надто сумні, тому що результат — незворотна втрата виключних прав на знак для товарів і послуг.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» ніхто інший, крім колишнього власника свідоцтва, не має права на повторну реєстрацію знака протягом трьох років після припинення дії свідоцтва згідно із статтею 18 цього Закону. На жаль, можливість довготривалої відстрочки при сплаті зборів в Україні відсутня.


Посмотри Знаменитости. Фабрика Звезд все слухи. Лучшие новости интернета. Срочная разработка сайта для транспортной компании.. Смотреть онлайн кино смотреть онлайн фильмы безплатно, все жанры, хорошее качество.. ביטוח רכב נהג חד�